תחום הנהגים החדשים והנהגים הצעירים הוא לעתים קרובות מעורפל – מי נחשב צעיר ומי חדש? כמה צריך לשלם? אילו הגבלות קיימות? ואיך ניתן לחסוך?
כל התשובות נמצאות כאן !
תקופת הביניים שמתרחשת בין קבלת הרישיון וגיל 24 היא תקופה מבלבלת בה לכל גוף מעורב הגדרות והגבלות משלו, חיילים משוחררים לרוב נמצאים בטווח הגילאים הזה, וכאן המקום להתחיל ולעשות סדר.
ניתן להתחיל בלימודי הנהיגה בגיל שש עשרה וחצי. מגיל שש עשרה ותשעה חודשים ניתן לגשת למבחן מעשי בנהיגה ולהוציא רישיון באופן מדורג – חצי שנה עם ליווי, ושנה וחצי נוספות עם הגבלות שונות וללא ליווי. לאחר שנתיים הנהג יקבל רישיון רגיל.
וותק בנהיגה נמדד בכמות הזמן שעבר מאז הוצאת רישיון הנהיגה. נהג חדש הוא מי שלא עברו עדיין שנתיים מאז הוציא רישיון נהיגה. גם נהגים אשר הוציאו רישיון נהיגה בגיל ארבעים יחשבו לנהגים חדשים בשנתיים הראשונות שלאחר הוצאת הרישיון.
המושג נהג צעיר מתייחס לגיל הנהג, ללא תלות בוותק הנהיגה. בן ארבעים שהוציא אתמול רישיון ייחשב נהג חדש אבל לא נהג צעיר. בן 20 המחזיק ברישיון למעלה משנתיים יחשב לנהג צעיר אבל לא לנהג חדש.
כל הנהגים החדשים, ללא קשר לגילם, חייבים בדרישות הבאות:
· הצגת שלט נהג חדש בשמשה האחורית
· הימנעות מעבירות חמורות – נהג חדש העובר עברות חמורות רישיונו לא יחודש והוא עלול לעמוד בפני הצורך לעבור מחדש את הבחינות וההסמכות.
· הגבלה על מספר הנוסעים
· מעבר קורס רענון
נהגים חדשים צעירים חייבים בליווי בחצי השנה הראשונה לאחר קבלת הרישיון. מגיל 24 ואילך, נהגים חדשים אינם חייבים בתקופת ליווי.
תקופת הליווי אמורה להמשך שישה חודשים ולכסות כחמישים שעות נהיגה המחולקות לנהיגה עירונית, בין עירונית ונהיגת לילה (בין השעות 21:00- 06:00). בחצי שנה הראשונה לאחר קבלת הרשיון, נהג חדש צעיר אינו רשאי לנהוג לבדו ברכב אלא להיות מלווה על ידי נהג ותיק ובוגר.
בשלושת החודשים הראשונים, הליווי יערך ביום ובלילה (ליווי מלא). בשלושה החודשים הבאים הליווי יערך בלילה בלבד. בתום תוכנית הליווי, המלווים והנהג יגישו הצהרה חתומה למשרד התחבורה. במידה ותוכנית הליווי לא הושלמה בתום חצי שנה, יקבל הנהג הערכה לחצי שנה נוספת על מנת להשלים את תוכנית הליווי.
מלווה יכול להיות אחד מהבאים: מורה לנהיגה, בן 24 ומעלה עם ותק נהיגה של חמש שנים לפחות או בן 30 עם ותק של 3 שנים לפחות.
לא. נהג חדש צעיר שעבר תהליך קבלה והכשרה כנהג ביחידה פטור מתוכנית הליווי (דרישה למספר שעות נהיגה מסוים לגבי נהיגה עירונית, בין עירונית ונהיגת לילה) - אך עדיין חייב בליווי למשך חצי שנה.
מחקרים סטטיסטים הראו כי אחוז התאונות הרציניות להן שותפים נהגים לא מנוסים ובמיוחד נהגים צעירים לא מנוסים הוא גבוה. בדיקה הראתה כי תוכנית ליווי טובה מורידה את אחוז התאונות והנפגעים בקרב נהגים חדשים צעירים.
נהגים חדשים בני 21 ומטה מוגבלים בהסעת שני נוסעים בלבד, ובכל מקרה של הסעת נוסעים חייבים גם במלווה בוגר ובעל ותק נהיגה.
לחברות הביטוח הגדרות משלהן לגבי מי נחשב לנהג צעיר או חדש. מרבית חברות הביטוח מגדירות נהג צעיר כנהג שהוא בן 24 שנה ומטה ונהג חדש כבעל ותק נהיגה של בין שנה לשנתיים (תלוי בחברת הביטוח). ישנן גם חברות ביטוח המבדילות בין נהגים בני עד 21 שנים, 21-24 ומעל 24 שנים.
מחירי ביטוח מקיף, ביטוח חובה וביטוח צד ג' הם יקרים במיוחד לנהגים צעירים וחדשים, ויכולים להגיע גם לסכומים הכפולים מאלו המוענקים לביטוח של נהגים ותיקים שאינם צעירים. קיימים פערים גדולים בהצעות של חברות הביטוח השונות לכן חשוב במיוחד לעשות סקר שוק.
מחירי הביטוח משקפים בין היתר את הסיכון להקלע לתאונה ובמיוחד לתאונה קשה. כיוון שהסיכוי של בני 24 ומטה ונהגים שלהם פחות משנת ניסיון להיות מעורבים בתאונת דרכים קשה גבוה באופן משמעותי מאשר של אוכלוסיות אחרות, הפרמיות של פוליסות הביטוח עבורם גבוהים במיוחד.
נהג צעיר או חדש הנוסע בפוליסה רגילה למעשה נוהג ללא ביטוח חובה – דבר המנוגד לחוק ומוגדר כעבירה חמורה שתמנע חידוש הרישיון וחיובו לעבור שוב את התהליך כולו כולל טסט, תוכנית ליווי, קורס רענון ותקופת היותו נהג חדש.
גם כשמדובר על רכב הורים כשבנם החייל מגיע הביתה רק פעם בחודש ורק אז נוהג ברכב – גם הוא נחשב לנהג קבוע ברכב ויש לדווח עליו לחברת הביטוח.
הימנעות מנהיגה גם היא אינה מומלצת כיוון שהניסיון מראה כי נהגים בעלי ניסיון (וליווי) טובים מנהגים ללא ניסיון.
חברות ביטוח שונות מציעות הצעות המיועדות במיוחד עבור נהגים צעירים. חלקן מציעות תשלום חלקי רק עבור הזמן בו הנהג הצעיר נוהג ברכב, אחרים מציעים בנק שעות המופעל מייד לפני הנסיעה ומופסק עם סיומה.
ישנם מסלולים המכסים רק סופי שבוע ומתאימים במיוחד לחיילים, מסלולים אחרים מציעים הנחות לימי אמצע השבוע בלבד ללא סופי השבוע ומתאימים עבור שומרי שבת.
ישנן חברות ביטוח המציעות הנחות בביטוח כאשר ברכב מותקנות מערכות בטיחות דוגמת מערכת שמירה מפני סטייה מנתיב ומערכת ניטור מלפנים המתריעה מפני אי שמירת מרחק או קיום הולכי רגל לפני הרכבים. בימים אלו הוחלט כי הממשלה תממן התקנת מערכות אלו ברכבים.
למרות הערפול בהגדרות, השורה התחתונה היא שלפני רכישת ביטוח חובה וביטוח מקיף לרכב כדאי לברר מה הן ההגדרות וההגבלות של חברת הביטוח המבוקשת, ואילו מסלולים ייחודיים קיימים בהם ניתן להוזיל עלויות אלו.
לקבלת הצעת עבודה מועדפת לחצו כאן
© כל הזכויות שמורות לנומד ניהול אתרי דרושים בע"מ "כל העבודות לחיילים משוחררים"
© כל הזכויות שמורות ל- מועדפת
2024 ©